August 10, 2009

Bacaan Yassin & Kenduri Doa Selamat

Ari Jumaat lagi aku dh ambik cuti sbbnya mlm tu ada majlis bacaan yassin & doa selamat. Majlis ni dibuat kt rumah Kak Ngah yg bertujuan tahlil utk arwah ayah mertuanya, doa selamat utk mak mertuanya yg kurang sihat plus utk aku n parents yg akan berangkat menunaikan ibadah umrah bulan pose ni. Menu western.Aku kena sponsor daging kambing utk dibuat lamb chop.

Kak Ngah terkejut tgk aku muncul kt kantin pagi tu. Dia tak sangka aku ambik cuti utk tolong masak.hehehe..Lps je sarapan n Kak Ngah free dr tugasannya di dapur, kitorg g Kedai Bakery n Bintang utk membeli bahan2 yg tak cukup.Jenuh gak mencari mozarella, oregano n tartar sos. Acara memasak bermula lps solat Jumaat di mana akak ipar aku telah menawarkan diri jd chef bg hidangan mlm tu.Ms dia smpi bwk bahan2 lain, jenuh ler aku belek2 bhn yg dibwk iteww..Pelik sungguh sbb aku tak pernah tgk benda2 alah tu semua.Klu la dia suh aku yg beli, mmg tak jumpa la cam basil & tyhme leaves, karpel & ntah apa la lg..smpi aku pun lupa..Keje aku hanya la jd tukang hiris tomato utk buat kuah spagetti, kentang n epal utk dibuat salad, dan sibuk2 kacau kt dapur..tu pun dh kena sound ngan dua org chef sbb slow buat keje..Senang je aku balas kt diorg, aku ni biasa tekan keyboard je..mana la leh sama ngan speed diorg buat keje kt dapur..hahahaha..

Oh ya lupa nk bgtau menu nya..chicken & lamb chop, fish n chip, spagetti, pasta carbonara, potato jacket, chicken pie, potato & vegetables salad. Terkejut badak aku, rupa2nya akak ipar aku sendiri terer msk western meal..Pasta carbonara yg dibuat sebijik rasanya cam kt William cuma kuahnya kurang sket la..Tabik spring aku..Resepinya tumis garlic ngan olive oil..Then, buh thyme n basil leaves..Letak ler aneka seafood, buh whipped cream n pasta..Pastu letak mayonis n daun ketumbar..nyumnyum..ms tgh panas2 lg aku dh bedal...hahahahha..Rupa2nya rahsia segala mak nenek fish n chip, chicken & lamb chop tu jd sedap adalah psl marinate dulu semalaman..Baru ler rasanya meresap betul2 dlm daging..Mmg berbezala rasa fish n chip yg dia buat ngan yg aku buat selama ni...Tu pun aku dh ngap ms tgh panas2 lg..hehehe.

Kitorg siap msk dlm kul 5.30..Then msg2 blk rumah utk bersiap2..Aku melaram ngan jubah Kak Long yg dibeli kt Mekah beberapa thn dulu.Ramai tegur cantik..ekekekek..Kak Ngah melaram ngan jubah akak ipar yg dibeli kt Dubai lak..Sebelum majlis bermula, aku belek2 aneka jubah & blaus labuh kepunyaan akak ipar aku.Semuanya tu koleksi terpakai yg dia dh gunakan ms menunaikan umrah (zaman dia keje as stewardess, mengantar jemaah Malaysia menunaikan haji tahun 1999). Ingat lagi ms tu abang aku sanggup jemput aku yg br abis matriks kt Kuala Pilah terus blk rumah dia kt Klang..semata2 nk suh aku temankan anaknya,Areesha yg br berusia setahun lebih sbb wifenya kena fly..Melalut ler pulak..huhu..



Ok, smbg balik cite psl kenduri..Ramai tetamu yg dtg..Nora smpi ms bacaan yasin dh start..Syahdu aku smpi menitis air mata ms Kak Siti baca doa selamat utk aku n parents semoga selamat pergi balik, terpelihara kesihatan n dapat menunaikan ibadah umrah yg mabrurah.Kak Zaida smpi lewat, tp dia kata smpt berdoa utk aku.hehehe..Ramai yg puji hidangan malam tu..Kak Ina kata cam kt hotel, Tengku bgtau rumah ni kena buat Bacaan Yassin selalu..Kak Zah lak kata buat ni cam nk promote je..wakakakaka..Aku layan je soalan diorg tanya psl pakej umrah..pegi bila, berapa ari, berapa kos n ambik pakej ngan company mana..

Sal n husband smpi ms diorg tgh makan..Kesian husband dia, sesorg je laki2...Tak lama pastu, Huda sekeluarga pun smpi..Puas ler dia menjawab soalan kak ayu n kak ngah psl kandungannya..Aku tgk dia cam dh tak larat je..Mai n Fahmy malu2 bila jumpa dia..Ye la, zaman aku belajar dulu, diorg bermanja2 ngan dia gak...Amy (adik abg ipar aku) smpi pun lewat sbb dia malu ms org tgh ramai2..Tak larat aku nk layan soalan bonus husband dia..Br dia tau yg aku ni sebaya wife dia..hahahaha..Tetamu terakhir smpi adalah abg aku sendiri..kuang3x..Kul 10.30 br dia memunculkan diri..sbbnya dia ngan para pekerjanya kena basuh pinggan dulu...(katering kt putrajaya)..Lepak2 ngan para anak buah pompuan aku plus Puteri...



Posing ngan Areesha sbb muka aku ngan dia sebijik..Kak Ayu yg serupa ngan Athirah pun berposing gak sambil minum nescafe yg Maisara buat..Kemas2 dlm kul 12 tgh malam n aku tido rumah Kak Ngah mlm tu..penat seh...

2 comments:

NOra said...

Byk sangat makanan ain, smpai dah x larat nk mkn...huhu...

Ain said...

Rezeki jgn ditolak...
hehehe