March 23, 2009

Ain dan kelas memasak...

Semalam aku g kelas memasak anjuran Persatuan Wanita Sek.15, Bandar Baru Bangi..Tak ramai yg dtg..almaklumlah masing2 sibuk pergi kenduri kawin n antar anak msk hostel..Musim cuti sekolah baru je berakhir..

Sblm tu, aku sedikit kecewa sbb tak dpt tgk belon udara panas..Aku g ngan Nora, dlm kul 10 pagi..Silap timing ler pulak sbb belon2 semua dh turun..So, kitorg dpt tgk pertunjukkan helikopter je..n makan daging mat salai..Opis daging mat salai ni sebelah opis aku je kt Puchong..Tp kitorg tak pernah rasa.Kebetulan diorg bukak gerai kt pesta tu..Aku pun merasa la..Komen aku, klu nk betul2 rasa dagingnya better order meal Mat Bif or Mat Chicken..Kitorg order yg original..cuma rasa daging salai yg nipis & serunding je..

Kelas memasak dimulakan kul 3.Menu makaroni kukus & jelly fruit coctail..Meh, aku share resepinya ngan korang semua..

Makaroni Kukus

1. Rebus makaroni dgn minyak masak smpi lembut..tos & biarkan sejuk.
2. Tumis bwg putih, bwg merah, halia.Mskkan rempah kari yg dh dibancuh ngan air.Masukkan ayam/daging cincang, garam & gula smpi masak..Sejukkan..
3. Pukul telur dgn susu cair.Mskkan ayam/daging cincang td..Gaulkan .
4. Masukkan carrot, cili merah, daun sup, bwg goreng.
5.Kukus.


Jelly Fruit Cocktail

1. Pukul kuning telur.Mskkan susu cair, gula & vanilla..Pukul lagi.Masak dgn api kecil, kacau selalu supaya tidak berketul.Sejukkan.
2.Masukkan bahan2 dlm tin (ikut buah apa suka), jelly & ketulan ais.
3.Sedia untuk dimakan.

Sekian, selamat mencuba.

5 comments:

Unknown said...

matsalai ni ok..tp lg sedap matbif n matchicken... utk pengetahuan korg, x pyh la nak amik francais dia..pengurussan yg x profesional langsung...pn maznah ni owner matsalai, dia lyn kita mcm kita ni staff dia...kita adela client n share partner dia, bkn staff dia...
so, tlg sebarkan pd kwn2 yg nak amik francais matsalai... dgn modal yg tinggi, mmg x berbaloi... walaupun dpt loan agrobank...

seri said...

masakla kang kasi aku hehe tapi tak mo telur

Dong_Sanchai said...

woo...balik nanti bolehla wat utk aku

ckucin said...

buatkan untuk akak sekali.. ommitkan yg kuning telur tu.. hehehheeh

eh... lupa nak tanya sedap ker jelly fruit cocktail tu??

Ain said...

ckucin : jelly fruitail mmg sedap..tp klu capur air skrim soda mesti lg sedap..rasanyala