January 28, 2009

Cuti2 di Tahun Baru Cina

Cuti sempena tahun baru cina ni, aku tak blk kg sbb parents aku br je dtg Bangi 2 minggu lps.. Lgpun Kak Long aku g bercuti kt Terengganu...Abang aku je yg blk kg..Jadi ler..at least ada gak yg blk jenguk org tua kt kg..Tp aku still contact diorg tanya kabar..

Lps aerobik Sabtu tu, aku menjalankan operasi detoks rumah berpandukan tip2 dr majalah rapi..Tgh hari lak, Maisara dtg nk belajar math....Bosan sgt ptg tu, aku g Taman Putra Perdana ngan dia..round2 smpi ler hujan turun..Tgk jam awal lg, aku drive ke Taman Warisan Pertanian lak..kitorg menyelusuri lorong2 kt dlm tu n balik tu sempat singgah bungkus roti john sedap..Mlm lak, aku ikutKak Ngah aku g kantin..tolong buat roti jala yg abg aku tempah...Belajar gak buat skon..cara2 senang je..campur 250 butter n 22 sudu besar tepung naik sendiri..Kacau2 then campur 1 tin susu cair lak..Klu la kt rumah aku ada oven, boleh ler aku buat selalu..

Esoknya, lps breakfast kt pasar..kitorg hantar roti jala kt rumah abg aku ..Sembang2 ngan akak ipar aku lebih kurang..Balik dr sana, pegi rumah Kak Faizah lak..discuss mengenai trip kitorg g PD chinese new year ni..Bahagi2 keje n tentukan menu utk buat bbq...

So, pagi2 isnin tu aku dh smpi rumah Kak Ngah aku...prepare apa2 yg patut..Smpt gak le aku pi pasar cari kacang tanah utk buat sambal kacang, daun sup utk buh dlm daging msk makcik masam..beli kerepek..aku cari jagung tak jumpa lak..Dh smpi rumah, br ler perasan yg thousand island utk buh dlm salad takde..So, kena ler pi teras jernang sbb kedai kt sek.15 tutup...tauke nya bangsa cina..

Kitorg bertolak dlm kul 12 tgh hari..Jem giler..dr highway...msk simpang ke Teluk Kemang pun jem jugak smpi ler ke Seri Bulan Resort..Apartment tu luas ada 3 bilik..Ptg tu, kitorg pun bersuka ria mandi laut...dh lama seh tak mandi laut ..rasanya sejak site visit kt Pulau Kapas thn 2007..

Lps maghrib lak, kitorg pun buat la acara bbq...Kitorg membakar2 ayam, daging, sosej n kentang kt balkoni apartment je utk memudahkan segala urusan..



Smpt gak aku belajar buat daging salai dr Kak Faizah..daging yg dh dibakar dihiris nipis2..pastu, campur ngan jus limau nipis, gula merah, bwg besar, cili, tomato, timun n daun ketumbar...



Esoknya, aktiviti bebas..Ada yg sambung mandi laut n naik banana boat..Aku just ambik angin je kt tepi pantai ngan maisara..Lps lunch n kemas2, kitorg blah dlm kul 1 tgh hari..

3 comments:

HABIHA69 said...

Salam ain ittew..hi..hi..mcm daging hangus jer..tapi nampak sedap..mencongkam nyam..nyam...Seronok kan bercuti...

seri said...

wow wee chanteqnya anak saper yg kat sebelah ko.. hehe.

Bagus-bagus pasnih leh aku bikin menu daging salai :))

Ain said...

Ustaz : biasa la panggang2 ni..susah nk control api.tu yg jadi hangus..Cuti mmg la seronok lebih2 lg bg org yg tgh frust ni..huhuhu

Seri : anak sape lg..anak sedara kesayangan aku ler..mmg ler hot lebih2 dr mak sedaranya...kuang2..