November 08, 2005

Beberapa Hari Sebelum Raya

Aku balik kg lg 4 hari nak raya...So, sempat ler aku tolong akak aku buat kuih raya kat rumah dia...Syok jugak, sambil buat2 kuih tu, kitorang sembang2 pasal mcm hal yg berkaitan ngan family kitorang.Yg pastinya, sepanjang kt rumah dia, aku asyik melengkor je sambil menidorkan diri...hihihihi...Ari isnin, baru aku balik rumah parents aku. Tgh aku sibuk2 masak untuk buka posa, abg aku satu family tetiba muncul.Kelam kabut aku cari apa2 yg patut utk tambah lauk, dia suka buat perangai cam ni..Balik kg, x nak bgtau dulu..Kesian aku tgk parents aku bila anak dia yg bongsu buat hal time bukak posa..

Pastu, kitorang pun sesama tukar sarung kusyen.Penat jugak coz ada dua set sofa yg kena tukar..Pandai gak anak buah aku tolong walaupun dia pasang senget2..kihkih..At least, ada la niat nak tolong..Pepagi esoknya, aku buat operasi membasuh sarung kusyen yg lama. Pastu break kejap...Bagi washing machine tu rehat sat..Pastu, sambung balik..basuh langsir pulak...Akak ipar aku lak buat operasi kemas2 rumah.Pastu, aku tolong anyam ketupat sket2...Aku cuma reti anyam ketupat jantung je..coz guna satu tangan je berbanding ketupat jenis lain..Mlm tu, buat aktiviti pasang langsir lak.

Bangun2 je tido ari rabu tu, akak ipar aku dah kecoh pasal rumah parents dia dimasuki pencuri..Abang aku boleh pulak selamba je tolong potong ayam n daging. Mak aku, as usual laa...hal2 yg berkaitan ngan rebus ketupat..Bila abg aku balik rumah mertua dia...aku pun start ler pulun tolong mak aku kat dapur dgn aman...Kitorang buat ayam masak merah, daging dengdeng, kuah kacang, sambal goreng & sayur lodeh..

Petang tu, aku dah boleh rilek2 je tunggu adik beradik yg lain utk balik buka posa..Bab hantar lauk utk kunjung mengunjung, aku dah serahkan kepada anak2 buah aku..Dulu2 aku yg kena g hantar....ni part yg aku paling menyampah nak buat.So, tahun ni tugas aku cuma masukkan lauk dalam mangkuk tingkat..tugas seterusnya anak buah aku yg buat...hehehehe

No comments: