May 05, 2009

Zoom Terengganu....

Sempena merayakan Hari Buruh tanggal 1 Mei lps, aku g bercuti2 ke kampung halaman Nili kt Terengganu. Ni semua gara2 Sal yang menghasut kitorg suh g bercuti2 sementara msg2 lum ada komitmen...Plan awal kami pegi berempat..aku, Nili, Kak Ayu n Nora..Tp last minit Nora tak dpt join sbb dia ada exam 5hb ni..So, hanya kami bertiga sahaja la yg g berjimba2..kuikui..

Day 1

Kami bertolak dr rumah Nili kt USJ dlm kul 4 pagi. Aku drive smpi Kuantan.Perjalanan pegi mengambil masa 8 jam dengan 7 perhentian untuk isi minyak, solat subuh, sarapan, tukar driver & menunaikan hajat (3 org menunaikan hajat di tempat yg berbeza)...hehehehe...Dan buat pertama kalinya aku makan nasi minyak sbg menu sarapan.Msg2 terkejut sbb aku mampu menghabiskan sepinggan nasi...rosak program diet aku..wakakaka

Kak Ayu mabuk2 ms perjalanan pegi, tp mampu layan lg lagu Hindi..kihkihkih..Smpi2 je rumah Nili, msg2 dgn muka tak malu terus menidurkan diri di depan tv..Lps hilang penat, kami pun bersiap2 memulakan operasi penggambaran model tidak berbayar. Photographer pun dah ready dgn set kamera yg lengkap dgn tripod.

Mula2 g Masjid kristal, lawa seh masjid ni..posing2 di bwh mentari yg terik..Puas ler Kak Ayu suh kitorg menggayakan aneka posisi utk sesi penggambaran..ada yg terlebih lentuk, ada yg kena control ayu dek kena pancaran sinaran matahari..
Then,naik river cruise lak..Dh ler satu bot ngan group mak nyah..hahaha.Syok gak ler menikmati perjalanan n pemandangan dr atas bot..

Pastu, menuju ke Taman Tamadun Islam lak tmpt terletaknya replika warisan peninggalan tamadun Islam dr seluruh dunia..Puas berposing..Camerawoman pun tak kalah beraksi utk mencari angle yg sesuai..Tp kat situ ms terhad sbb kul 7 dh kena tutup.Tak dpt ler nk berposing kt semua replika yg ada.

Lps solat maghrib kt Masjid Kristal lagi sekali, kami menuju ke pasar malam yg diwar2kan oleh Nili kt Dataran Syahbandar.Tp, nan ado br kul 8 semua makanan dh abis..Kami pun menuju ke Seberang Takir utk menikmati dinner bersama air buah gelas besar. Balik rumah Nili, smpt jap tgk Tomok diumumkan sbg pemenang OIAM..Then, zzzzzzz dgn jayanya..

Day 2

Sejurus lps Subuh, kitorg g menikmati pemandangan matahari terbit kt Pantai Teluk Ketapang..Menyaksikan keindahan ciptaan Tuhan sambil beraksi persis model amatur..kuang3..

Pastu g breakfast kt Batu 6..Balik rumah, basuh baju n bersiap2 menuju ke Pasar Payang. Aku tak shopping sgt pun..beli keropok yg org kirim n kain sutera thai sepasang..Tu pun sbb fabriknya lembut n aku rasa berbaloi la ngan regenya..Ada adegan lawak kt Pasar Payang..Kitorg smpt snap gambar pakwe hensem yg berniaga di situ..hihihi..ramai seh org beratur nk membeli kt situ..mmg menjadi la taktik dia ..ntah brp lama la ms yg diambil utk setting rambut dia..

Dh puas bershopping, kitorg letak brg2 kt keta then menuju ke Bazar Warisan..Mata melilau je.then naik Bukit Puteri..Kt situ tmpt tinggalan sejarah..ada meriam, loceng n rumah api.Puas berposing wlpun cuaca panas terik.

Then g Dataran SyahBandar utk menunaikan hajat menaiki Bas Bandar. Tunggu Siti dulu yg terkandas dlm kesesakan lalulintas..maklumler cuti..msg2 mengambil peluang utk bersiar2.Siti smpi je, kitorg g lunch dulu..Mak ai..dh ler tgh lapar, org yg dtg ambik order lmbt, makanan pun smpi lmbt..hmmm..mmg kena blacklist la gerai kt sebelah medan mara.Lps je makan, kitorg pun terkedek2 la naik Bas bandar yg lawa ittew..Puas berposing..sib baik la org lain pun jakun2 gak..so, tak malu ler ..hehehe..Bas tu bwk kitorg g Muzium Negeri, TTI dan Masjid Kristal..Oleh kerana kitorg dh g ari sebelumnya so, just turun utk bersolat Zuhur je then naik bas tu blk menuju ke bandar..

Blk tu, msg2 menidurkan diri..ye la digamit dgn aircond yg nyaman..Destinasi seterusnya, ke kedai biskut timbang.Aku just jd pemerhati je..sementara yg lain sibuk duk membeli biskut kering yg disaluti mentega n gula.Then,menuju ke Kedai Desa Murni (Kuala Berang) tmpt beraneka jenis tudung yg dijual di situ..Oleh kerana terlalu byk tudung n kedai tersebut penuh dgn pelanggan, aku tak berupaya utk memilih yg berkenan di hati..pening tgk keadaan yg menyesakkan..

Seterusnya..jengjengjeng...misi menikmati aneka jenis makanan laut yg digoreng bersama tepung di Pantai Teluk Ketapang. Sotong, udang, ikan kembung & ikan pari yg digoreng tepung disulami ngan air kelapa muda yg umphh..Itu la hidangan minum petang n dinner kitorg.Mlm tu, beria takmo keluar sbb nk tgk AIM, alih2 AIM yg tgk kitorg terbongkang kt depan tv dgn aksi tidur yg tak hengat dunia...

Day 3 (perjalanan pulang)

Kitorg g pekena nasi kerabu ngan Mak Nili sekali kt Wakaf Tengah ..Then, balik rumah siap2 packing brg..Pening gak nk menyusun brg2 dan jadual perjalanan pulang yg mengambil masa hampir 11 jam dgn 13 perhentian.huhuhu..Nili kata tak pernah lg dia blk selama ni..Perjalanan dr Kuala Terengganu ke Dungun yg biasanya mengambil masa 1 jam telah menjadi 4 jam gara2 kami menyinggah di byk tempat.Antaranya, Kak Ayu memborong karipap ikan frozen,menukar tudung yg rosak, pusat penerangan penyu & tmpt mencanting batik.

Cantik seh pemandangan di Rantau Abang..Walaupun cuaca panas terik, kami selaku model amatur gigih menjalankan tugas bg melaksanakan arahan photographer..

Destinasi seterusnya makan satar kt Kg.Geliga, Kemaman.Masa ni, msg2 dh tak larat smpi tak abis otak2 sepiring.Perjalanan balik, Nili lak yg tak larat..So, aku la yg drive dr Kemaman ke Genting Sempah.Lps tol Bentong dh start traffic jem...pastu Karak lak..adoila smpi kebas2 kaki aku..Berenti kt Genting Sempah utk solat n rilekkan kaki2 yg lenguh..

Kesimpulannya, mmg fun la trip kali ni. Puas jadi model smpi dh tak tau posisi camne lg utk beraksi..Penat mmg la penat. Sepanjang perjalanan mcm2 genre muzik dr balada, retro, hindi, dan lagu yg menjuarai carta adalah love story dr Taylor Swift yang aku rasa ada la dlm 10 kali dimainkan sepanjang perjalanan kitorg..

ckucin said...

next lokasi photography di Kuantan laks.. walaupun aku dah keje pat lain.. tetap jadi kamerawoman korang.. hahahahha

NOra said...

Amboi...bestnye terengganu...tempat jauh lagi dikenang tu...nanti ajak aku skali lg tau kalu nk g...huhu

Suryati Md.Yasin said...

assalammualaikum..huhuuuu harunya..bakpela tak contact su. Kalau tak leh jumpa..batu 6 tu 15 minit je dari rumah su...waaaaaaa haru purple jadinya

Dong_Sanchai said...

aku jelesss...

Ain said...

Su

La..ye ke..ampun byk su..mmg betul2 terlupa la.