October 18, 2005

Hobi Baru

Sempena bulan posa ni, kitorang satu rumah dah ada hobi baru.....memasak..hehehehehe.
Yg mmg wajib, masak lauk laa untuk berbuka posa ngan sahur. Yg sunat tu, cuba resepi baru e.g buat puding... Hakikatnya..puding yg dah 2 kali aku buat tu x jadi..Malunye..padahal puding kastard je. Penat aku pikir, apalah yg silapnya ngan resepi aku tu..kurang air ke salah cara mengacaunye. Puas dah aku tanya akak ngan mak aku aku, 'X tau ler' pun dah tolong tanyakan mak dia yg kt kg. Dah nak give up dah, tp Mon ada bg perangsang kt aku. So, aku pun ambik langkah selamat dgn beli corn puding mix. Senang je, x payah risau psl sukatannye, cuma campur puding mix tu ngan susu je. Klu x jadi jugak aku x tau ler. Kena badi puding jagung kot.
Nasib baiklah, Dong ada beli oven. Terubatlah jugak kedukaan aku bila cookies aku jd.Hehehe.Ada org puji sedap pulak tu..Aww.Senang je buat cookies ni. Campur je tepung Biscuit Mix ngan buttercup & telur. Pastu, kacau2 smpi sebati. Bila dah ok, campur ngan chocolate chip. Buat ler apa bentuk yg berkenan & bakar. Bila, dah bau ala2 Famous Amos tu, tandanya dah nak masak ler tu..
'X tau ler' pun jeles gak tgk kitorang sibuk2 buat kuih ni..hihihihi. Mimpi apa ntah, mlm td dia buat biskut corn flakes.Nasib baik ler jadi n sedap. Tu yg dah kemaruk pulak nak buat kuih raya lagi ni..Setakat ni, Mon menyandang gelaran juara membuat kuih raya yg paling banyak. Ye ler, dia byk tempat nk distribute. Bwk balik sabah, bagi adik dia yg kat langkawi dan utk bf dia yg x blk kg .kuang3x. Klu aku, utk blk kg n rumah je ...coz Dong plan nk buat open house (ntah jd ke x).
Dlm pikiran aku ni, mcm2 lg ni nk masak. Nk masak ikan bakar resepi mak aku & ikan stim resepi akak aku. Resepi aku lak, biscuit hazel nut..hehehe..Aku nk reka resepi baru..Mintak2 ler sedap. Resepinya cam cookies tu gak, tp aku nak tukar sket bhn2nye..Lagi satu nk buat biscuit peanut butter. Mlm td aku tgk kopitiam, si Marie (Joana Bessey) buat biskut, x jd2.Kesian dia..

1 comment:

mon said...

masak, ain... jangan tak masak...